რა არის პროექტგაკვეთილი და რა უნდა გაითვალისწინოს მასწავლებელმა მისი დაგეგმვისას?
23-10-2022
დაკოპირებულია
-
+
პროექტგაკვეთილი სწავლების ფორმაა, რომლის დროსაც მასწავლებლები და მოსწავლეები ირჩევენ საკითხს, პრობლემას, მის დასამუშავებლად ადგენენ გეგმას, მონაწილეობენ ამ გეგმის შესრულებაში და წარმოადგენენ ერთ საერთო პროდუქტს.
პროექტზე დაფუძნებული სწავლება განასხვავდება ტრადიციული გაკვეთილისგან. პროექტგაკვეთილი მასწავლებელს აძლევს შესაძლებლობას, სრულად წარმოაჩინოს თავისი აღმზრდელობითი და პროფესიული კომპეტენცია.
მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრის მიერ გამოცემულ მასწავლებლის წიგნში პროექტზე დაფუძნებული სწავლების შესახებ ვრცელი ინფორმაციაა მოცემული.
პედაგოგთა სახელმძღვანელოდან გიზიარებთ ინფორმაციას, თუ რა სფეროებს შეიძლება მოიცავდეს პროექტგაკვეთილის თემა?
პროექტზე დაფუძნებული სწავლება ხელს უწყობს მონაწილეთა წინარე ცოდნასა და გამოცდილებაზე ახლის დაშენებას. ამასთან, პროექტმეთოდში დიდი მნიშვნელობა ენიჭება მონაწილეთა მოთხოვნილებებს, მიდრეკილებებსა და ინტერესებს. პროექტგაკვეთილის თემა უნდა იყოს აქტუალური და იგი შესაძლოა:
ეხებოდეს პრობლემას, რომლის გადაჭრა ერთი საგნის დისციპლინარულიცოდნით შემოიფარგლება, ანდა დისციპლინათაშორისი გამოცდილების გამთლიანებას ემსახურება. სასურველია, სხვადასხვა საგნისა და საგნობრივი ჯგუფის პედაგოგებმა ერთობლივად დაგეგმონ და განახორციელონ პროექტგაკვეთილები, რადგან საგანთა მომცველ – ინტერდისციპლინარულ – პროექტებში მონაწილეობა მოსწავლეებს ერთი და იმავე საკითხის მრავალი კუთხით დანახვაში ეხმარება. ამ დროს მოსწავლეებს გამოუმუშავდებათ ტრანსფერისა (ერთ სიტუაციაში მიღებული ცოდნის სხვა სიტუაციაში გამოყენების) და სხვადასხვა დისციპლინური გამოცდილების სინთეზის უნარი.
სცილდებოდეს სასწავლო პროგრამას და განპირობებული იყოს აღმზრდელობითი მიზნით, საზოგადოებაში/თაობაში არსებული პრობლემით, მოსწავლეთა ინტერესით.
პროექტგაკვეთილის დაგეგმვისას მასწავლებელმა უნდა გაითვალისწინოს, რომ:
სასწავლო პროექტის თემის შერჩევაში, დაგეგმვასა და პრობლემის მართვაში აქტიურად უნდა მონაწილეობდეს მოსწავლე. ის არ უნდა იყოს მხოლოდ შემსრულებლის, მით უმეტეს, ტექნიკური შემსრულებლის როლში;
გადასაჭრელი პრობლემა პროექტის მონაწილეთათვის იყოს მნიშვნელოვანი, აქტუალური;
პროექტგაკვეთილი დაიგეგმოს პრაქტიკული საქმიანობისთვის და არა ღირსშესანიშნავი/საჩვენებელი დღეებისთვის; მაშასადამე, დაგეგმილი აქტივობები უნდა ემსახურებოდეს თეორიული ცოდნის პრაქტიკულ გამოყენებას.
გარდა ამისა, გასათვალისწინებელია:
მოსწავლეთა ასაკობრივი მზაობა და ამ მზაობის შესაბამისი რესურსების გამოყენება;
საკმარისია თუ არა მოსწავლეთა კომპეტენცია პროექტით დასახული მიზნებისა და დაგეგმილი შედეგების მისაღწევად;
საკმარისია თუ არა ვადები პროექტის შედეგების მისაღწევად;
არის თუ არა გუნდის წევრებს შორის ფუნქციები განაწილებული ისე, რომ წარმოჩნდეს ყოველი წევრის ძლიერი მხარე.