სიახლეები
სიახლეები

რა გავლენას ახდენს პედაგოგის მომთხოვნი ტონი მოსწავლეებზე?
31-10-2025
-
+


ბევრი მასწავლებელი ფიქრობს, რომ მკაცრი, მომთხოვნი ტონი მოსწავლეებისგან სასურველი ქცევის მიღების საუკეთესო გზაა - ხელს უწყობს მათ მოტივაციას, გააკეთონ ის რაც სასწავლო პროცესის დროს მოეთხოვებათ. საინტერესო თუ რამდენად ჭეშმარიტია მათი შეხედულება?

საკითხში გარკვევა ესექსის უნივერსიტეტის ფსიქოლოგიის ფაკულტეტის პროფესორმა, სილკე პოლმანმა და რიდინგის უნივერსიტეტის პროფესორმა - ნეტა ვაინშტაინმა გადაწყვიტეს. მათ ექსპერიმენტის შედეგები გამოცემა - British Journal of Educational-ში  Psychology გამოაქვეყნეს. 

პირველ რიგში, მკვლევრებმა შეაჯამეს ის, რაც ამ თემაზე უკვე იყო ცნობილი სხვა სამეცნიერო კვლევებიდან:

  • ხმის მახასიათებლები მნიშვნელოვან გავლენას ახდენს, თუ რამდენად წარმატებით იგებენ და აანალიზებენ ბავშვები ახალ ინფორმაციას;
  • მათ, ვინც არასდროს იცვლიან ხმის ტონს, უჭირთ ბავშვების ყურადღების კონტროლი;
  • სარგებლის მომტანია ხმის ტონის შეცვლა - ამ გზით მასწავლებლებს შეუძლიათ მოსწავლეებს მიუთითონ არასწორ პასუხზე და წაახალისონ. 

თუმცა, იმის შესახებ, თუ რა გავლენას ახდენს მომთხოვნი ტონი მოსწავლეებზე, ცოტა რამ იყო ცნობილი. 

კვლევის ავტორებმა გადაწყვიტეს, გაერკვიათ, რა გავლენას ახდენს სხვადაასხვა ტონი მოზარდებზე - მათ კეთილდღეობაზე, გამოცდილების გაზიარებისა და ურთიერთობის სურვილზე და ინტონაციის სამი ტიპი გამოყვეს:

  1. მოსწავლეთა დამოუკიდებელი ქმედებებისკენ წამახალისებელი ტონი. მკვლევარები მას ახასიათებენ, როგორც თბილ, თავაზიან, მაგრამ მაინც თავდაჯერებულ ტონს, რომლითაც მასწავლებელი მოსწავლეებს გაკვეთილებისთვის მომზადების მნიშვნელობაზე მიუთითებს;
  2. მაკონტროლებელი: ეს არის დამაჯერებელი, მბრძანებლური ან განმსჯელი ტონი, რომლის მიზანია მოსწავლეებისთვის მითითებული ქმედებების შესრულება;
  3. ნეიტრალური.

სილკე პოლმანმა და ნეტა ვაინშტაინმა ივარაუდეს, რომ:

მაკონტროლებელი ტონი უარყოფითად აისახება მოსწავლეთა კეთილდღეობაზე, მასწავლებელებთან ურთიერთობის სურვილზე და მათ მზაობაზე, გაუზიარონ გამოცდილება პედაგოგს;

დამოუკიდებლობის მხარდამჭერი ტონი - სამივე ზემოთაღნიშნულ ფაქტორზე უფრო დადებით გავლენას ახდენს, ვიდრე მაკონტროლებელი და ნეიტრალური ტონი;

ექსპერიმენტი ონლაინ-ფორმატში ჩატარდა. მასში 10-დან 16-წლამდე 250 ბრიტანელი მოსწავლე მონაწილეობდა. მონაწილეებს სთხოვეს რამდენიმე საერთო კითხვაზე გაეცათ პასუხი, შემდეგ კი მოესმინათ სხვადასხვა ტონით წარმოთქმული წინასწარ ჩაწერილი რამდენიმე ფრაზა. მოსწავლეები გააფრთხილეს, რომ მათ მასწავლებელი ამბობდა. კვლევის ავტორები ფრაზების მნიშვნელობას არ ასაჯაროებენ, მაგრამ დასძენენ, რომ ისინი სასკოლო გარემოსთვის ჩვეულია

მოსწავლეებს შესთავაზეს აღეწერათ, რას იგრძნობდნენ, თუ პედაგოგი ამ ფრაზებს პირადად ეტყოდა. შემთხვევითობის პრინციპით მოსწავლეები ისმენდნენ ფრაზებს, მაკონტროლებელი, ნეიტრალური და დამოუკიდებლობის წამახალისებელი ტონით. 

ფრაგმენტები 80 წამს გრძელდებოდა. მოსმენის შემდეგ ბავშვებმა შეავსეს კითხვარი, რომლის მიხედვითაც მკვლევარებმა პირველ რიგში შეაფასეს, თუ როგორ აღიქვამდნენ მოზარდები კონკრეტულ ტონს. გრძნობების ინტენსივობა კი ერთიდან ხუთამდე შკალით უნდა შეეფასებინათ. ანკეტით ასევე ამოწმებდნენ მოსწავლეთა რეაქციას შესაბამის ტონზე.

რა აჩვენა ექსპერიმენტმა? 

მაკონტროლებელი ტონი ნეგატიურად აისახება მზარდების ფსიქოლოგიურ მოთხოვნილებებზე

აღმოჩნდა, რომ მაკონტროლებელი ტონი მოტივაციას კი არ ზრდის, არამედ ძირს უთხრის მას. გარდა ამისა, მათ, ვინც მაკონტროლებელი ტონით წარმოთქმულ ფრაზებს უსმენდა, ნეიტრალურ ტონთან შედარებით, კეთილდღეობის დაბალი დონე და განცდების გაზიარების ნაკლები სურვილი გამოთქვეს. 

სხვა სიტყვებით რომ ვთქვათ: სკოლის მოსწავლეებს ნაკლებად აქვთ სურვილი გულახდილები იყვნენ პედაგოგებთან, რომლებიც მათთან მომთხოვნი ტონით ურთიერთობენ. კვლევის ავტორები ხაზს უსვამენ, რომ ეს ეფექტი მხოლოდ 80-წამიანმა ჩანაწერმა გამოიწვია - სინამდვილეში კი ბავშვები მასწავლებლებს სასკოლო დროის 60%-მდე უსმენენ.

მხარდამჭერი ტონი ხელს უწყობს დამოუკიდებლობისკენ სწრაფვას

მკლვლევარები მივიდნენ დასკვნამდე, მხარდამჭრი ტონი, უფრო ეფექტურია, ვიდრე მომთხოვნი, მოსწავლეებს დამოუკიდებელი ქმედებისკენ უბიძგებს, მაგრამ არ აღვიძებს სურვილს იყვნენ უფრო კომპეტენტურები (უკეთ გაუმკლავდნენ საქმეს).


კომენტარები


ეტალონი

შემოდგომის სეზონზე 4 საგანში ჩატარდა და მასში II-XII კლასის მოსწავლეებმა მიიღეს მონაწილეობა მთელი საქართვლოდან

„ეტალონის“ შემოდგომის სეზონის საგნობრივი ჩემპიონატი მათემატიკის ოლიმპიადით დასრულდა

„ეტალონის“ საგნობრივი ჩემპიონატი მათემატიკის ოლიმპიადით სრულდება

სიახლეები

წვიმა, თოვლი და ყინვა...  18 დეკემბრის ჩათვლით ამინდის პროგნოზი ცნობილია

შემოდგომის სეზონზე 4 საგანში ჩატარდა და მასში II-XII კლასის მოსწავლეებმა მიიღეს მონაწილეობა მთელი საქართვლოდან

დამატებითი სპეციალობები სკოლებსა და ბაღებში, ვისაც მეორე სამსახურში მუშაობის უფლება მიენიჭა

ცნობილია საბავშვო ბაღების სია, რომელთა შესახებაც სპეციალური საბჭო 15 დეკემბერს იმსჯელებს

უქმე დღეა თუ არა 17 დეკემბერი სკოლებისა და ბაღებისთვის? - პასუხი აქტუალურ კითხვაზე

პიროვნება

etaloni.ge-ს ბლიც-კითხვებს მუხროვანის საჯარო სკოლის დირექტორი სვეტლანა სუხორუკოვა პასუხობს

etaloni.ge-ს ბლიც-კითხვებს სიღნაღის მუნიციპალიტეტის სოფელ საქობოს საჯარო სკოლის დირექტორი დოდო ბეგიაშვილი პასუხობს

სკოლები

დირექტორმა მოსწავლეებს გადასცა დამსახურებული სიგელები, გუნდის ხელმძღვანელებს კი მედლები

მოსწავლეებმა დაათვალიერეს პროფესიული სასწავლებლის მატერიალურ-ტექნიკური ბაზა

ღონისძიებაში მონაწილეები დიდი მონდომებითა და ხალისით იყვნენ ჩართულნი

სკოლაში მოსწავლეებს წარმატებას ულოცავენ და ცოდნის ახალი მწვერვალების დაპყრობას უსურვებენ

მოსწავლეები ინგლისურ ენას საინტერესო და სახალისო აქტივობებით სწავლობენ

საინტერესო

შემოდგომის სეზონზე 4 საგანში ჩატარდა და მასში II-XII კლასის მოსწავლეებმა მიიღეს მონაწილეობა მთელი საქართვლოდან

გავრცელებული შეხედულებით ცაციაობა დაკავშრებულია არასტანდარტულ აზროვნებასთან - თქვენც ასე ფიქრობთ?

სიახლეები
საზოგადოება