სიახლეები
სიახლეები

როგორ დავაინტერესოთ მოსწავლე, რომ ტექსტი გააზრებულად წაიკითხოს? - რეკომენდაციები მასწავლებლებს
31-07-2022
-
+


კითხვის სხვადასხვა სახე არსებობს, შესაბამისად, მათი გამოყენება სხვადასხვა მიზნით ხდება.

ზედაპირული კითხვა გამოიყენება მაშინ, როდესაც  ტექსტის შესახებ ზოგადი წარმოდგენის შექმნა გვინდა, ძიებითი კითხვა გამოიყენება მაშინ, როცა ცალკეულ ინფორმაციას ვიძიებთ (თარიღი, რომელიმე ტერმინი და სხვა), ნელა და ყურადღებით კი მაშინ ვკითხულობთ, თუ მასალა რთულია, შეიცავს უცნობ სიტყვებს, ცალკეული დეტალები გააზრებას მოითხოვს, გვინდა პრობლემაზე მსჯელობა, რაღაცის საფუძვლიანი შესწავლა და ა.შ.

სანამ მოსწავლე კითხვას დაიწყებდეს, მან უნდა იცოდეს, რისთვის  კითხულობს (მიზანი) და როგორ უნდა წაიკითხოს (სტრატეგია).

რა აადვილებს და ახალისებს კითხვის პროცესს? როგორ დავაინტერესოთ მოსწავლე, რომ ტექსტი გააზრებულად წაიკითხოს? რა შემთხვევაში მოგვისმენს მოსწავლე ყურადღებით კითხვის დროს?

გთავაზობთ რამდენიმე ეფექტურ ხერხს, რომლითაც მოსწავლეებს დააინტერესებთ:

  • ვარაუდების გამოთქმა კითხვის დაწყებამდე (როგორ ფიქრობთ, რაზე შეიძლება იყოს ტექსტი? რა მიგანიშნებთ ამას? როგორ განვითარდება ამბავი მოთხრობაში? რას ხედავთ ნახატზე? თქვენი აზრით, რატომ არის ეს ილუსტრაცია მოცემული?);
  • მასწავლებელი თავად აწვდის ინფორმაციას თემის შესახებ და შეკითხვებით მიმართავს მათ (რა იცით ამ თემაზე? რა გსმენიათ ამ საკითხზე? გაიხსენეთ... და ა. შ.);
  • მასწავლებელი წინასწარ აცნობს მოსწავლეებს ტექსტის მოკლე შინაარსს;
  • მასწავლებელი მოსწავლეებს აძლევს ტექსტიდან წინადადებებს არეული თანამიმდევრობით და მათ ინტუიციით უნდა დაალაგონ ისინი (შემდეგ, კითხვისას, ისინი საკუთარ ვერსიას შეადარებენ ტექსტს);
  • მოსწავლეები წინასწარ ეცნობიან ტექსტში გამოყენებულ ლექსიკას (უცნობ, სპეციფიკურ სიტყვებს) და უცნობი სიტყვების განმარტებებს პოულობენ ლექსიკონში (მასწავლებელი აძლევს იდიომების განმარტებებს ან მასალას, სადაც შეუძლიათ თავად მონახონ ისინი);
  • მასწავლებელი ასმენინებს აუდიომასალას, ან აჩვენებს ფილმს იმ თემაზე, რაზედაც არის წასაკითხი ტექსტი და აძლევს მსჯელობის საშუალებას;
  • მოსწავლეები წინასწარ შეისწავლიან იმ საკითხებს, რომლებიც საფუძვლად უდევს წასაკითხ ტექსტს (ააქტიურებენ იმას, რაც უკვე იციან, მოიძიებენ და წარმოადგენენ ახალ ინფორმაციას);
  • მასწავლებელი მოსწავლეებს აცნობს ტექსტის თემას და ამ თემაზე იმართება დისკუსია, რომელშიც ისინი გამოთქვამენ საკუთარ მოსაზრებებს (დისკუსია რომ არ ასცდეს წასაკითხი ტექსტის თემას, მასწავლებელი შეკითხვებით აბრუნებს მას სასურველ კალაპოტში);
  • მასწავლებელი მოსწავლეებს სთავაზობს ორ ურთიერთსაწინააღმდეგო მოსაზრებას. მათ უნდა გამოხატონ საკუთარი პოზიცია: რომელს ეთანხმებიან და დაასაბუთონ - რატომ. ტექსტის წაკითხვისას მათ შეუძლიათ შეადარონ საკუთარი პოზიცია ავტორისას;
  • მასწავლებელი აწვდის საყრდენ სიტყვებს ან რამდენიმე ფრაზას და მოსწავლეები უნდა მიხვდნენ, რაზეა ტექსტი;
  • მოსწავლეები წერენ მოთხრობას სათაურზე ან ილუსტრაციაზე დაყრდნობით და შემდეგ ადარებენ ორიგინალს.
აღნიშნული აქტივობებით მოსწავლეები მონდომებით ერთვებიან საგაკვეთილო პროცესში და უფრო მეტად ყურადღებიანი მსმენელები არიან.

კომენტარები


ეტალონი

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

გამარჯვებისთვის ერთმანეთს მცხეთის 18 სკოლის 90 მოსწავლე ეჯიბრება

2024 წლის „აფხაზეთის ა/რ ეტალონი მოსწავლე“ გამოვლინდა

ინტელექტის და ცოდნის ზეიმში აფხაზეთის ა/რ სკოლების მე-8, მე-9, მე-10 და მე-11 კლასის მოსწავლეები მონაწილეობენ

20 კითხვის შედეგად კი გამარჯვებულებიც გამოვლინდნენ

სიახლეები

პედაგოგთა ნაწილი ყოველ თვე 50 ლარს მიიღებს - ვის ეხება და რას ითვალისწინებს მასწავლებელთა ფინანსური წახალისების წესი

სამი საგნის გამოცდის დეტალები - აბიტურიენტებისთვის შეხვედრა 8 მაისს ჩატარდება 

დამრიგებლებისა და მოსწავლეებისთვის 50 ათასამდე კომპიუტერი და 7 ათასამდე მედალია გამოყოფილი - მინისტრის მოადგილე დეტალებზე საუბრობს

საკონსულტაციო საბჭოები ბაღებში - ფუნქციები, უფლებები და ვალდებულებები

625-ლარიანი სახელფასო დანამატი საჯარო სკოლის მოქმედი პედაგოგებისთვის - ყველა დეტალი

პიროვნება

„თუ სკოლაში ტოლერანტობა და ემპათიაა - სწავლაც ადვილია“ - გარდაბნის №6 საჯარო სკოლის მასწავლებელი ლალი ნათიძე

„მომავლის სკოლა უნდა იყოს პროფესიონალი მასწავლებლებით დაკომპლექტებული“ - გარდაბნის N6 საჯარო სკოლის დირექტორი გულჩოხრა გუსეინოვა

„მოსწავლის ნდობის მოპოვებისთვის აუცილებელია მათთან მეგობრული ურთთიერობების დამყარება“

 

 

სკოლები
მოსწავლეთა წარმოდგენილმა თემებმა მსმენელთა დიდი ინტერესი და მოწონება დაიმსახურა
 
გაკვეთილზე მოსწავლეებმა ისაუბრეს იმ მნიშვნელივან საკითხებზე, რომლებიც შეიმეცნეს ტექსტზე მუშაობისას
 
საინტერესო

ისინი, ერთი შეხედვით, ნორმისგან განსხვავდება, თუმცა ყოველთვის გასათვალისწინებელია, რომ თითოეულ ქვეყანას თავისი კულტურა და ისტორია აქვს

მასწავლებელს მის დასახმარებლად რამდენიმე ხრიკის გამოყენება შეუძლია.

რა ხრიკები უნდა გამოიყენოთ მოსწავლესთან, რომელსაც დამახსოვრება უჭირს? - რჩევები მასწავლებლებისთვის 

სიახლეები
საზოგადოება