კალმის მოუხერხებლად ჭერა, იმპულსურობა, მეხსიერების პრობლემა - როგორ ვლინდება დასწავლის უნარის დარღვევა I-IV და V-XII კლასის მოსწავლეებში?
21-01-2023
დაკოპირებულია
-
+
დასწავლის უნარის დარღვევის მრავალი ფორმა არსებობს, შესაბამისად, მისი გამოვლინება მარტივი არაა.
სამინისტროს მიერ შემუშავებულ გზამკვლევში აღნიშნულია, რომ ზოგიერთ სირთულეს შესაძლებელია, ნებისმიერ ბავშვში შევხვდეთ, თუმცა თუ ქვემოთ ჩამოთვლილი შემთხვევებიდან ბევრი ემთხვევა და ამასთან, მდგომარეობა დროთა განმავლობაში ვერ უმჯობესდება, შეგვიძლია ეჭვი მივიტანოთ, რომ მოსწავლეს დასწავლის უნარის დარღვევა აქვს.
დასწავლის უნარის დარღვევის საერთო მახასიათებლები დაწყებითი კლასის მოსწავლეებში:
ბგერისა და შესაბამისი ასოს ერთმანეთთან დაკავშირების სირთულე;
ფონოლოგიური ანალიზისა და სინთეზის სირთულე;
სიტყვების ერთმანეთში არევა;
მსგავსად მჟღერი სიტყვების ერთმანეთში არევა;
მათემატიკური მოქმედებების ერთმანეთში არევა;
რიცხვების თანმიდევრობის შეცვლა;
მეხსიერების სირთულეები;
ფაქტების დამახსოვრების სირთულე;
ახალი უნარების ათვისების სირთულე;
იმპულსურობა;
კალმის ხელში მყარად დაჭერის სირთულე;
დროსთან დაკავშირებული ცნებების დამახსოვრებისა და გაგების სირთულე;
კოორდინაციისა და სივრცეში ორიენტაციის სირთულეები;
ქცევითი სირთულეები სხვადასხვა სიტუაციებში.
V-XII კლასებში კი დასწავლის უნარის დარღვევის მქონე მოსწავლეს:
უჭირს წერა;
თავს არიდებს ხმამაღლა კითხვას და წერით დავალებებს;
კალამი უჭირავს მოუხერხებლად;
ტოვებს სიტყვებს წინადადებაში, საუბრობს მარტივი წინადადებებით;
უჭირს ფაქტების გახსენება;
უჭირს მეგობრების შეძენა და თანატოლებთან ურთიერთობა;
არ შეუძლია სხეულის ენისა და სახის გამომეტყველების გაგება.
დასწავლის უნარის დარღვევა არ ნიშნავს, რომ მოსწავლეს არანაირი უნარ-ჩვევა არ გააჩნია. მეტიც, დასწავლის უნარის დარღვევის მქონე ბავშვებს ზოგიერთი უნარი იმდენად აქვთ განვითარებული, რომ ისინი აღნიშნული უნარების გამოყენებით მარტივად ახერხებენ თავიანთი სირთულეების კომპენსაციას, რაც დასწავლის უნარის დარღვევის იდენტიფიცირებას უფრო მეტად ართულებს.