სიახლეები
სიახლეები

მაგალითები, რომლებიც მიუთითებენ, რომ მასწავლებლის კომენტარები ყოველთვის შედეგიანი არ არის - როგორ გავცეთ ეფექტური უკუკავშირი?
30-07-2022
-
+


სასწავლო პროცესში ეფექტური უკუკავშირი ძალიან მნიშვნელოვანია, რადგან მოსწავლეები საკუთარ თავზე მუშაობას სწორედ ამის საშუალებით სწავლობენ. მასწავლებლის მიერ მხოლოდ ზედაპირული კომენტარის მიცემა ბავშვს განვითარების სწორ მიმართულებას ვერ მისცემს.

უკუკავშირი ადამიანს ეხმარება საკუთარი თავის სწორად შეფასებაში, არასასურველი ქცევის ან კომუნიკაციის სტილის შეცვლასა და შესაბამისად, მიზნის მიღწევაში.

განვიხილოთ მასწავლებლის მიერ გაცემული რამდენიმე უკუკავშირი და გავაანალიზოთ, რამდენად ეფექტურია მოცემული კომენტარები, ექნება თუ არა დადებითი შედეგი ასეთ უკუკავშირს?

უკუკავშირი N1

„არ მახსოვს, კონკრეტულად შენ რა შეცდომები დაუშვი, მაგრამ გაითვალისწინე, რომ, ზოგადად, ყველა მოსწავლემ უნდა იცოდეს მართლწერის წესები, რათა აზრი სწორად ჩამოაყალიბოს“.

ეს კომენტარი ეფექტურ უკუკავშირად ვერ ჩაითვლება, რადგან უკუკავშირი უნდა ასახავდეს მოსწავლის კონკრეტულ საჭიროებებს.

უკუკავშირი N2

„ნაშრომი დასაწყისში კარგია, შემდეგ სტრუქტურა ირღვევა, შეცდომა გაქვს დაშვებული პუნქტუაციაში, ტექსტში გადმოცემული ძირითადი აზრი ნაკლებად შეესაბამება ტექსტის სათაურს, გადაიმეორე ქვემდებარისა და შემასმენლის რიცხვში შეწყობა, წერის დროს დააკვირდი, რომ აღარ დაუშვა მორფოლოგიური შეცდომები, ლექსიკური მარაგი მწირია - არ გაქვს გამოყენებული ახალი სიტყვები, რომლებიც ამ თემასთან დაკავშრებით ისწავლე, შეიტანე შესაბამისი ცვლილებები შენს ნაშრომში".

ვერც ასეთი კომენტარი ჩაითვლება ეფექტურად, რადგან ერთი შეხედვით, მასწავლებელი მოსწავლეს ბევრ მითითებას აძლევს, თუმცა საერთო ჯამში, უკუკავშირი ბუნდოვანია, არაა დაკონკრეტებული, თუ რას გულისხმობს პედაგოგი „ნაშრომის კარგ დასაწყისში“. გარდა ამისა, სასურველია, სასწავლო მიზნებთან დაკავშირებული უკუკავშირი არ აღემატებოდეს ორ-სამ რეკომენდაციას, რადგან ვრცელი კომენტარი რთულად აღსაქმელი და არაეფექტურია.

უკუკავშირი N3

„როგორც ყოველთვის, იზარმაცე და არ გამოიყენე შენი შესაძლებლობების მაქსიმუმი. ბევრი დაგიწერია, მაგრამ ნაშრომი საშუალო დონისაა“.

უკუკავშირის მიცემისას მოსწავლის პიროვნულ თვისებებთან დაკავშირებული შენიშვნები დაუშვებელია! გარდა ამისა, კომენტარი ბუნდოვანია, რადგან არაა დაკონკრეტებული, თუ რის მიხედვით ხდება მოსწავლის შეფასება, რა უნდა გააუმჯობესოს რომ „ნაშრომი საშუალო დონის“ აღარ იყოს?

უკუკავშირი N4

„შენგან მეტს მოველოდი, მეგონა, ისევე კარგად გეცოდინებოდა გაკვეთილი, როგორც გიორგის, ერთნაირად ვერ შეგაფასებთ, მისი მონაყოლის შემდეგ შენ დაბალ ქულას იმსახურებ“.

უკუკავშირის მიცემისას მოსწავლის შრომის შესაფასებლად გამოყენებული უნდა იყოს კონკრეტული კრიტერიუმები და არა მასწავლებლის სუბიექტური აღქმა. გარდა ამისა, დაუშვებელია მოსწავლეთა შედარება. გაწეული სამუშაო უნდა შეადაროთ ამავე მოსწავლის ადრე შესრულებულ ნაშრომს და არა სხვისას.

უკუკავშირი N5

„შენი მსჯელობა აკმაყოფილებს თითქმის ყველა იმ კრიტერიუმებს, რომელიც მე გაგაცანით, მაგრამ, ვფიქრობ, მაღალი შეფასება თუ გინდა, დამატებით ლიტერატურასაც უნდა  გაეცნო“.

როდესაც მასწავლებელი შეფასების კრიტერიუმებს აცნობს მოსწავლეებს, ეს კარგი სწორედ იმითაა, რომ ბავშვმა იცის, რა უნდა გააკეთოს, რის მიხედვით შეფასდება და მუშაობს კრიტერიუმების შესაბამისად. თუ ნამუშევრის წარდგენის შემდეგ მოსწავლეებს დამატებით მოთხოვნებს წავუყენებთ, ეს არ იქნება სამართლიანი. ამ შემთხვევაში, დამატებითი ლიტერატურიდან მსჯელობა შეფასების კრიტერიუმებში უნდა ყოფილიყო მითითებული, თუ პედაგოგი ამის მიხედვით დაწერდა მაღალ ქულას. გარდა ამისა, კომენტარი არაა განმავითარებელი, რადგან მასწავლებლის თქმით, მოსწავლის მსჯელობამ დააკმაყოფილა „თითქმის ყველა კრიტერიუმი“ და არაა მითითებული, რომელი კრიტერიუმი ვერ დააკმაყოფილა მოსწავლემ.

ეფექტური უკუკავშირი:

  • მოსწავლის ყურადღებას მიმართავს სასწავლო მიზნებისკენ, მისი ძლიერი მხარეებისკენ და სთავაზობს კონკრეტულ რჩევებს, აწვდის ინფორმაციას სწავლის გასაუმჯობესებლად;
  • უნდა გაიცეს სწავლის პროცესში, სანამ მოსწავლეს შეუძლია მისი გათვალისწინება. დაგვიანებული უკუკავშირი ეფექტურად ვეღარ ჩაითვლება.

აღწერითი უკუკავშირის დროს აღნიშნეთ:

  • რა გაკეთდა კარგად?
  • რა საჭიროებს გაუმჯობესებას?
  • როგორ უნდა გაუმჯობესდეს?

ეფექტური უკუკავშირის გაცემის წესები შემდეგია:

  • აღწერე და არ განსაჯო;
  • თავდაპირველად აღნიშნე ძლიერ მხარეები, შემდეგ - გასაუმჯობესებელი;
  • გაეცი კონკრეტული უკუკავშირი;
  • ილაპარაკე მხოლოდ საკუთარი პოზიციიდან;
  • დაიცავი კონფიდენციალობა;
  • ურჩიე და არ აიძულო;
  • სხვების თვალით შეხედე პრობლემას;
  • გაეცი გამოსადეგი უკუკავშირი;
  • მიაწოდე უკუკავშირი რაც შეიძლება მალე.

კომენტარები


ეტალონი
ღონისძიებას ქალაქ ბათუმის N25 საჯარო სკოლა მასპინძლობს
„ეტალონის“ გუნდური ჩემპიონატის გაზაფხულის სეზონი აჭარაში გრძელდება
გამარჯვებულის ტიტულისთვის ერთმანეთს ქობულეთის 39 სკოლის გუნდი ეჯიბრებოდა
ღონისძიების შედეგად 2024 წლის „ქობულეთის ეტალონი გუნდი“ გამოვლინდება
გამარჯვებულის ტიტულისთვის ერთმანეთს მუნიციპალიტეტის 19 გუნდი ეჯიბრებოდა
სიახლეები
ღონისძიებას ქალაქ ბათუმის N25 საჯარო სკოლა მასპინძლობს
„ღმერთმა რომ საქართველოს გადმოხედოს, ატირდება“ - 23 აპრილი ივანე ჯავახიშვილის დაბადების დღეა
„ეტალონის“ გუნდური ჩემპიონატის გაზაფხულის სეზონი აჭარაში გრძელდება
რესურსცენტრების ახალი დებულება - რომელ 5 ტერიტორიულ ორგანოს შეეხო ცვლილება და რა დაევალათ სკოლის დირექტორებისა თუ სამეურვეო საბჭოების მიმართულებით
მეთორმეტეკლასელებს სამი საგნის ექსპერტები შეხვდებიან - დეტალები
პიროვნება
ნუნუ ჩაკვეტაძე: „არ ვეთანხმები, ქიმიკოსმა საათების გამო ქიმიაც ასწავლოს და ბიოლოგიაც - მე ამის უფლება ვერ მივეცი საკუთარ თავს“
სკოლები
წიგნის სიყვარულის გაღვივების და ინტერესის გაჩენის მიზნით სკოლა ამ დღეს ყოველწლიურად სხვადასხვა სახის აქტივობით უერთდება
პროექტზე მუშაობდნენ მეოთხე კლასის მოსწავლეები მასწავლებელ ხათუნა ქამადაძესთან ერთად

 
ზემო ხანდაკის საჯარო სკოლის VI კლასში ბუნების გაკვეთილზე გაიმართა ლექცია-სემინარი
 
ღონისძიების ორგანიზატორი-ქართული ენისა და ლიტერატურის მასწავლებელი/ეკოკლუბის ხელმძღვანელი ლია რამიშვილი გახლდათ
საინტერესო
ღონისძიებას ქალაქ ბათუმის N25 საჯარო სკოლა მასპინძლობს
„ეტალონის“ გუნდური ჩემპიონატის გაზაფხულის სეზონი აჭარაში გრძელდება
გამარჯვებულის ტიტულისთვის ერთმანეთს ქობულეთის 39 სკოლის გუნდი ეჯიბრებოდა
როგორ უნდა გამოიყენოთ ნოველები სასწავლო პროცესში, როგორც სწავლების სტრატეგია?
გამარჯვებულის ტიტულისთვის ერთმანეთს მუნიციპალიტეტის 19 გუნდი ეჯიბრებოდა
სიახლეები
საზოგადოება