სიახლეები
ყველაზე პოპულარული
საინტერესო

უნდა ისაუბროთ თუ არა მოსწავლეებთან ტაბუდადებულ თემებზე? - პასუხისმგებლობის აღება თუ რისკზე წასვლა
01-11-2019
-
+


რა არის ტაბუ? რატომ უნდა ვისაუბროთ მოსწავლეებთან ტაბუირებულ თემებზე და რა არგუმენტები არსებობს ამის საწინააღმდეგოდ? ეს სტატია სწორედ ამ კითხვებზე პასუხის გაცემაში დაგეხმარებათ.

წამება, განქორწინება, ნარკოტიკები, პოლიტიკური თავისუფლება, ურცხვი ჟესტები, ინცესტი (სისხლის აღრევა), კანიბალიზმი, რელიგიური რწმენა, სიკვდილი, ალკოჰოლი, სუიციდი, რასობრივი განსხვავებულობა, შიდსი, ტერორიზმი, ფეხმძიმობა, აბორტი,  გაუპატიურება - ეს ის თემებია, რომლებზეც თითქმის ყოველდღე გვესმის რაღაც, თუმცა მათზე საუბარს ხშირად თავს არიდებენ.

ტაბუ დაახლოებით ასე შეიძლება განვმარტოთ: უჩვეულო, საშიში, სრულად ან ნაწილობრივ აკრძალული თემები ამა თუ იმ საზოგადოებასა და ურთიერთობებში.

ტაბუ სხვადასხვა კულტურასა და საზოგადოებაში სხვადასხვანაირია. მაგალითად, ბრიტანეთში ტაბუდ განიხილება შეკითხვა „რამდენს გამოიმუშავებ თვეში?“ მაშინ, როდესაც სხვა საზოგადოებისთვის ტაბუირებულ საკითხებზე თავისუფლად საუბრობენ. საზოგადოების ცვლილებასთან ერთად სენსიტიური თემებიც იცვლება. თუმცა არსებობს თემები, რომლებიც ყველა კულტურაში ერთნაირად აკრძალულია.

რამდენად მართებულია ტაბუირებულ თემებზე სასწავლო პროცესში საუბარი? - ამ შეკითხვაზე რადიკალურად განსხვავებული პასუხები არსებობს.

 რატომ შეიძლება გაკვეთილზე ვისაუბროთ ტაბუირებულ თემებზე?


  • როდესაც ენას ვასწავლით, უნდა ვასწავლოთ ის კულტურაც, სადაც ეს ენა არსებობს, ტაბუ კი ყველა კულტურის მნიშვნელოვანი ელემენტია.
  • უცხო ენის შემსწავლელები, რომლებსაც ენა უცხოეთში სწავლის გასაგრძელებლად ან საცხოვრებლად სჭირდებათ, საუბარი ნებისმიერ თემაზე უნდა შეეძლოთ. თუ მათ არ შეუძლიათ აკრძალული თემების გაგება, შესაძლოა, მათთვის ეს დამაბრკოლებელი აღმოჩნდეს.
  • თანამედროვე მსოფლიოში მოსწავლეები ტაბუირებული თემების განხილვაში მაინც ერთვებიან. ამიტომ თქვენ, როგორც მასწავლებელს, პასუხისმგებლობა გაქვთ, რომ მათთან ამ თემებზე შესაბამის დროს და სწორად ისაუბროთ.
  • ტაბუ დადებული თემების გამოყენება გაკვეთილზე პროდუქტიულიც აღმოჩნდება, რადგან ისინი მოსწავლეთა დიდ ინტერესს და გამოხმაურებას იწვევს.
  • მოსწავლეების კულტურაში არსებულ ტაბუირებულ თემებზე საუბრისას, რაღაც განსაკუთრებულს უზიარებთ, რაც მათ წიგნებში არ წერია.
  • ტაბუირებულ თემებზე დისკუსია ნიშნავს ფიქრს სლენგებზე, ფორმალურ და არაფორმალურ ენაზე, ორმაგ მნიშვნელობაზე, სხეულის ენაზე, პოლიტიკურად კორექტულ ტერმინოლოგიაზე და ა.შ. მგრძნობიარე თემებზე მსჯელობა ნიშნავს მოლაპარაკებების უნარების განვითარებას, აზრების ახსნასა და გაზიარებას, არგუმენტების ჩამოყალიბების უნარის განვითარებას და ა.შ.
  • კლასში თუ გასხვავებული კულტურისა და განსხვავებული ეროვნების მოსწავლეები გყავთ, მსგავს თემებზე საუბარი მათ კიდევ უფრო დააინტერესებს, რადგან ეს მათ ერთმანეთის უკეთ გაცნობისა და გულწრფელი საუბრის გამართვის შესაძლებლობას მისცემს.
 საწინააღმდეგო არგუმენტები

  • არსებობს თემები, რომელზე საუბარსაც საზოგადოება თავს არიდებს და როდესაც მასწავლებელი მათზე კლასში დისკუსიას მართავს, რისკზე მიდის.
  • მასწავლებლის საქმე არ არის მოსწავლეებში ძლიერი ემოციების გამოწვევა. მათ მსგავს თემებზე დისკუსიის გარეშეც შეიძლება ასწავლონ.
  • სენსიტიურ თემებზე საუბარმა კლასში პრობლემები შეიძლება შექმნას. მნიშვნელობა არ აქვს დისკუსიას რამდენად კარგად წარმართავთ​, იგი შესაძლოა კონფლიქტში გადაიზარდოს.
ტაბუირებულ თემაზე საუბარს თუ გადაწყვეტთ დაფიქრდით, ეს ნამდვილად დაგეხმარებათ რომ დასახულ მიზანს მიაღწიოთ და მოსწავლეებს რაღაც კარგად აუხსნათ თუ უბრალოდ იმიტომ უნდა ისაუბროთ, რომ ტაბუირებულია?

გაითვალისწინეთ როგორია თქვენი კლასის მდგომარეობა და შემადგენლობა ამ თემებზე სასაუბროდ. თუ ფიქრობთ, რომ ამ თემებზე საუბარი გამოგადგებათ, შეგიძლიათ ამ გზას მიმართოთ. მაგრამ თუ ფიქრობთ, რომ მოსწავლეებს რაღაცების გაგება გაუჭირდებათ და თქვენს მიზანს შესაძლოა ასცდეთ, თავი შეიკავეთ. იქნებ, გარისკვად არ ღირდეს.

კომენტარები


სკოლები
გამოფენა, რომელშიც 16 ამერიკული კოლეჯი და უნივერსიტეტი მონაწილეობდა, სასტუმრო „რუმსის“ საგამოფენო დარბაზში გაიმართა
შეხვედრაში განათლების სამინისტროს, მანდატურის სამსახურის, ჯანდაცვის სამინისტროს, სახალხო დამცველის ოფისის წარმომადგენლები მონაწილეობდნენ
სემინარი აქციის „მე ვირჩევ თანასწორობას“ ფარგლებში ჩატარდა
სკოლის ინფორმაციით, ზეიმის ორგანიზებაში მთელი ძალისხმევით იყო ჩართული ამავე სკოლის პედაგოგი, მარინა ქობულაძე.
სიახლეები
თუ მასწავლებლობის მაძიებელი წარმატებით ვერ გაივლის მაძიებლობის პერიოდს, სკოლასთან შრომითი ხელშეკრულება უწყდება
საინტერესო
მსგავს სიტუაციაში რომ არ აღმოჩნდეთ, დაფიქრდით, თქვენ თვითონ ხალისით საუბრობთ თუ არა?
პიროვნება
ქუთაისის საგანმანათლებლო რესურსცენტრის უფროსი, მაია ცქიტიშვილი 16 წლის იყო, დედა რომ გახდა
ეტალონი
„ეტალონის“ მუნიციპალურმა ტურმა, როგორც ყოველთვის, ძალიან საინტერესოდ, ჩვეული ხარისხით, ჩაიარა
2019-2020 სასწავლო წლის ინტელექტ-ჩემპიონატ „ეტალონის“ წყალტუბოს  ღონისძიებას, ავტორი და წამყვანი გოჩა ტყეშელაშვილი გაუძღვება
ინტელექტ-ჩემპიონატში აბაშის გამორჩეული ახალგაზრდები მონაწილეობდნენ
„მარტვილის ეტალონი მოსწავლის“ ტიტული  დიდი ჭყონის საჯარო სკოლის მე-9 კლასის მოსწავლე ლუკა ნაჭყებიამ მოიპოვა
izrune.ge „ეტალონის“ ინოვაციური პროექტია და მოსწავლეებს  ეფექტური განათლების მიღებაში ეხმარება
საზოგადოება