სიახლეები
საინტერესო

რატომ უნდა ატარებდნენ ბავშვები მეტ დროს ბუნებაში? - 6 სარგებელი
08-05-2021
-
+



ჯერ კიდევ 1980-იანი წლების დასაწყისში ჰარვარდის უნივერსიტეტის ბიოლოგმა, ედვარდ უილსონმა ბიოფილიის თეორია შემოგვთავაზა, რომლის მიხედვითაც ადამიანები ბიოლოგიურად ესწრაფვიან ბუნებასა და გარემომცველ სამყაროს. ეს ნიშნავს, რომ ქვეცნობიერ დონეზე ჩვენ მუდმივად ვეძებთ ცოცხალ ორგანიზმებთან კავშირებს და მათთან დიალოგის დამყარებას ვცდილობთ. 

თუმცა უკვე დღეს, 21-ე საუკუნის ტექნოლოგიურ ეპოქაში უამრავი მშობელი ბიოფილიის თეორიას ეჭვქვეშ აყენებს. ისინი სრულიად განსხვავებულ რეალობას ხედავენ -  მათი შვილები ბუნებაში დროის გატარებით სულ უფრო ნაკლებად ინტერესდებიან და უპირატესობას კომპიუტერის, ტელევიზორის, სმარტფონისა თუ პლანშეტის ეკრანის წინ ჯდომას ანიჭებენ.

მკვლევრების აზრით, ყოველდღიურ ცხოვრებაში შემოჭრილმა სოციალურმა მედიამ და ვირტუალურმა რეალობამ უამრავ ბავშვში ბუნებასთან ურთიერთკავშირის დამყარების სურვილი საგრძნობლად დააქვეითა, უარეს შემთხვევაში კი სრულად გააქრო.

ამერიკელი მწერალი და ჟურნალისტი რიჩარდ ლუვი, წიგნში „უკანასკნელი ბავშვი ტყეში“ გვიზიარებს თანამედროვე ბავშვების მოსაზრებებს, რომლებიც თვლიან, რომ სახლში დროის გატარება გაცილებით მოსახერხებელი და კომფორტულია, ვინაიდან აქ მათ ყველანაირ ინფორმაციულ-ტექნოლოგიურ რესურსზე მიუწვდებათ ხელი. ავტორი ამ ფენომენს ,,ბუნების დეფიციტის აშლილობას“ უწოდებს და მის უარყოფით შედეგებზე მსჯელობს.

უკანასკნელ წლებში ჩატარებული ყველა კვლევა ბავშვებში საეკრანო დროის ზრდაზე მეტყველებს - ისინი საშუალოდ 7 საათს ტელეფონთან და კომპიუტერთან ატარებენ, ხოლო ბუნებრივ გარემოში მხოლოდ 4-დან 7 წუთამდე იმყოფებიან. 

ფაქტია, რომ თანამედროვე სამყაროში ტექნოლოგიების როლი სულ უფრო და უფრო იზრდება, რაც ხშირად ბავშვის რეალური, ორგანული სამყაროსგან მოწყვეტის მიზეზი ხდება. არადა, ბუნებას ჩვენი შვილების როგორც ფიზიკური, ისე ფსიქოლოგიური განვითარების თვალსაზრისით უდიდესი მნიშვნელობა აქვს. 

ბუნების წიაღში დროის გატარება ხელს უწყობს ბავშვის განვითარებას სხვადასხვა მიმართულებით:

•    ის ხდება მეტად პასუხისმგებლიანი

ბუნებრივ გარემოში ყოფნისას ბავშვები გარემომცველი სამყაროსა და ცოცხალი ორგანიზმების მიმართ პასუხისმგებლობის აღებას სწავლობენ. ისინი იაზრებენ, რომ ფლორასა და ფაუნაზე ზრუნვა ჩვენი მოვალეობაა. ეზოში, სკვერსა თუ ტყეში დროის გატარების შემდგომ პატარები აცნობიერებენ, რომ ცოცხალი არსებები განადგურდებიან, თუკი მათ არასათანადოდ მოვეპყრობით. მაგალითად, მათთვის ცხადი ხდება, რომ თუ ყვავილს არ მოვრწყავთ, ის აუცილებლად დაჭკნება.  

•    იზრდება დამოუკიდებლობის ხარისხი

ეზოსა თუ ტყეში თამაშისას ბავშვი საკუთარი სხეულის ფლობასა და გაკონტროლებას სწავლობს. გარდა ამისა, ის ემოციურ ავტონომიურობასაც ივითარებს - გადაწყვეტილებებს დამოუკიდებლად იღებს და ახალ გამოწვევებსაც მეტი თავდაჯერებულებით უმკლავდება. 

•    უმჯობესდება სოციალური კავშირები

ბუნებრივ გარემოში ყოფნის დროს ბავშვი თანატოლებთან რეალურ ურთიერობებს ამყარებს. ვირტუალური სივრცისგან განსხვავებით, ცოცხალი ურთიერთკავშირი პატარას უნიკალურ შესაძლობას აძლევს შეიძინოს მეგობრები, ისწავლოს გარშემომყოფებთან თანამშრომლობა, გამოხატოს საკუთარი მოსაზრება, გახდეს ტოლერანტული და ემპათიური. ეზოში თამაშისას ბავშვი აღარ არის ოთხი კედლით შემოსაზღვრული - ის აკვირდება სხვათა ქმედებებს და ამჩნევს, რომ არსებობს განსხვავებული ღირებულებები, განწყობები და რეაქციები. ადამიანებთან ურთიერთობების დამყარებითა და საკუთარი თავის გამოვლენით ბავშვები მნიშვნელოვან სოციალურ გამოცდილებას იძენენ, რაც მათი პიროვნულ განვითარებას უზრუნველყოფს.

•    მდიდრდება ბავშვის ემოციური სამყარო

ბუნება მცირეწლოვან ბავშვში ყველა იმ უნიკალურ შეგრძნებას აღვიძებს, რომელსაც ვერც ერთი სხვა გარემო სრულად ვერ უზრუნველყოფს. შესაძლოა, კომპიუტერული ვიდეოთამაშები, ერთი შეხედვით, მეტად მასტიმულირებელი ჩანდეს, მაგრამ სინამდვილეში ბუნებასთან კონტაქტი გაცილებით ბევრ გრძნობასა და ემოციას ააქტიურებს: თავისუფალ გარემოში პატარები ხედავენ და აკვირდებიან პეიზაჟებს, ისმენენ გარემომცველი სამყაროს ხმებს, ყნოსავენ ყვავილებს და ეხებიან ცხოველებს, მცენარეებს, ბალახს, ნიდაგს, ქვიშას. ეს ყოველივე ბავშვების ემოციურ გამოცდილებას უფრო მდიდარსა და მრავალფეროვანს ხდის. 

•    ვითარდება შემოქმედებითი უნარები

სახლში თამაში ხშირად სტრუქტურირებული და წინასწარ განსაზღვრულია, ბუნება კი პატარას შესაძლებლობების გამოვლენის გაცილებით ფართო სპექტრს სთავაზობს. თავისუფალ სივრცეში ბავშვი გაცილებით დიდი მონდომებით შეიმეცნებს და იკვლევს სამყაროს. შედეგად, მას წარმოსახვის უნარი უვითარდება და ხშირად გენიალური, კრეატიული იდეებიც ებადება. 

•    უმჯობესდება იმუნიტეტი

შენობებსა და დახურულ სივრცეებში ბავშვები გარემოსამყაროსთან და მზის სხივებთან ურთიერთობას ვერ ახერხებენ, რაც D ვიტამინის დეფიციტის განვითარების ერთ-ერთი მიზეზია. ბუნებაში დროის გატარება ბავშვის ორგანიზმს ვირუსებისა და სხვადასხვა ინფექციის მიმართ მეტად გამძლეს ხდის, რაც დღეს, კოვიდპანდემიის რეალობაში განსაკუთრებით მნიშვნელოვანი და აუცილებელია.  

მიუხედავად იმისა, რომ ურბანული სამყაროს გიჟური ტემპი და ტექნოლოგიების შეუქცევადი აღმავლობა ჩვენი ყოველდღიურობის განუყოფელი ნაწილია, მკლევრები და ფსიქოლოგები თანხმდებიან, რომ ბუნება უალტერნატივო სივრცეა, რომლის  წიაღში ყოფნაც ბავშვს ფიზიკური ჯანმრთელობის შენარჩუნებასა და ფსიქო-სოციალურ განვითარებაში ეხმარება.

კომენტარები


ეტალონი

მათემატიკის ოლიმპიადა დაიწყო - „ეტალონის“ საგნობრივი ჩემპიონატი გრძელდება

2-3 ივნისი ლოგიკური აზროვნებისა და ზოგადი განათლების ოლიმპიადის დღეებია - „ეტალონის“ საგაზაფხულო ჩემპიონატი გრძელდება

„დიდი მადლობა „ეტალონს“ ამ ახალი და ძალიან საინტერესო პროექტისთვის“

„ეტალონის“ საგაზაფხულო ჩემპიონატი დაიწყო - ოლიმპიადები სამ საგანში იმართება

ონლაინ ჩემპიონატში II-XI კლასების მოსწავლეებს შეეძლებათ მონაწილეობა

სიახლეები

უფროსი სპეცმასწავლებლების საყურადღებოდ - რა შემთხვევაში დაგეწერებათ 0 ქულა და რა უნდა გაითვლისწინოთ გამოცდაზე

მასწავლებლების 5 საგნის გამოცდაზე 14 პროცენტზე მეტი არ მივიდა

„ვცდილობთ, წავახალისოთ პედაგოგები...“ - განათლების მინისტრი გამოცდების შესახებ

15 ივლისი რეგისტრაციის ბოლო დღეა - გადაამოწმეთ ინფორმაცია პირველ კლასში ჩარიცხულების შესახებ

მათემატიკის გამოცდის ტესტები გამოქვეყნდა

პიროვნება

„ნუთუ, ჩვენ ფრენა შეგვეძლება?” - ახალაბასთუმნის საჯარო სკოლის პედაგოგი ანა ჩხეტია მოსწავლის მიერ დასმულ სახალისო კითხვებს იხსენებს

„მოსწავლეების მეხსიერებაში, ყველაზე დიდხანს  შემოქმედებითი გაკვეთილი რჩება“ - დიდი ჭყონის N1 საჯარო სკოლის მასწავლებელი ნატო ნანავა

„მოსწავლის მეხსიერებაში, უფრო დიდხანს რჩება ის გაკვეთილები, რომელიც მისთვის საინტერესო და შთამბეჭდავია“

„მხიარული მომენტია როცა ყველა ცდილობს ჩანთებიდან თავიანთი „ძვირფასი ნივთების“ მაგიდაზე დალაგებას“

სკოლები

„ემიგრანტის შვილი“ მხოლოდ ლიტერატურული ნაწარმოები არ არის – ეს არის ხმა ბავშვების, რომლებიც ხშირად უხმოდ იტანენ ტკივილს

 

 

საინტერესო

ათასობით მასწავლებელი „ფსიქოლოგიური აშლილობის“ გამო შვებულებას იღებს - იაპონიაში პრობლემა წლიდან წლამდე იზრდება

 

შვებულება ათასობით მასწავლებლისთვის  - „ფსიქოლოგიურ აშლილობას“ პედაგოგები იაპონიაში უჩივიან

თუ ძებნას ივლისში ან აგვისტოს პირველ ნახევარში დაიწყებთ, არჩევანი უფრო ფართო იქნება

პროგრამა მომავალი პირველკლასელებისთვის გათვლილია ივლისისა და აგვისტოს თვეებზე და მორგებულია იმგვარად, რომ საზაფხულო დასვენების გეგმების ცვლილების გარეშე, ოჯახის წევრების ჩართულობით, შეძლოს

სიახლეები
საზოგადოება