სიახლეები
რჩევები

ვიდეოთამაშები ყოველთვის ცუდი არ არის - მეცნიერებს თუ დავუჯერებთ, ისინი ბავშვს უფრო ჭკვიანსა და მშვიდს ხდის
31-08-2018
-
+


როდესაც საუბარი კომპიუტერულ ან ვიდეოთამაშებს ეხება, ყველა სისასტიკეზე, რეალობასა და ეკრანს შორის გამქრალ საზღვრებსა და ბავშვებზე ამ ყველაფრის გავლენაზე საუბრობს.

კომპიუტერული თამაშების უარყოფითი და თუ დადებითი გავლენა კი ბოლომდე დამტკიცებული არ არის.

ამასთან, ზოგიერთი კვლევა აჩვენებს, რომ თამაშები მეხსიერებას ავითარებს და უფრო მშვიდს გვხდის. ამის შესახებ Business Insider წერს. 

მარტივი, გართობისა და დასვენებისთვის განკუთვნილი თამაშები ყურადღებასა და სწრაფ რეაქციას ავითარებს. ზრდასთან ერთად, ბავშვი უფრო რთული - ლოგიკური მსჯელობის განმავითარებელი, ინტელექტუალური თამაშებით ინტერესდება. შემდეგ  მათ უფრო რთული - სტრატეგიული თამაშები ანაცვლებს. სახელწოდებიდან გამომდინარე, შესაძლოა ითქვას, რომ ასეთი თამაშები დაგეგმვას ასწავლიან და ანალიტიკურ აზროვნებას ავითარებენ. 

მაგრამ ეს ყველაფერი არ არის: თამაშები ასევე ცვლიან ჩვენი ტვინის სტრუქტურას და ფუნქციებს. უფრო ზუსტად, უშვებენ ნეიროგენეზს - პროცესს, რომელიც ახალი ნეირონების ზრდას ასტიმულირებს  (უჯრედები, რომებიც ნერვულ სისტემას ქმნიან). ანუ, როდესაც ჩვენ ვთამაშობთ,  დამატებით  მეხსიერებას, კოორდინაციასა და ყურადღების  კონცენტრაციას ვივითარებთ.

1. ნაკლები სტრესი და სრული სიმშვიდე


2017 წელს ჟურნალ Frontiers in Human Neuroscience გამოაქვეყნა კვლევა, რომელიც აჩვენებს, რომ ჩინური სამაგიდო თამაშის - „გო“ გამოცდილ მოთამაშეებს დამწყებებთან შედარებით მიმდებარე ბირთვში უფრო მეტი რუხი ნივთიერება აქვთ (მკვლევარები აღნიშნავენ, რომ როდესაც მიმდებარე ბირთვში რუხი ნივთიერება იმატებს, გუნება-განწყობა გვიუმჯობესდება) და უფრო ნაკლები ტვინის „ნუშისებრ სხეულში“ („ნუშისებრი სხეული (ასევე ამიგდალას უწოდებენ) - ლიმბური სისტემის ნაწილია და ემოციების გამოხატვაზეა პასუხისმგებელი. თუ მასში ნაკლები რუხი ნივთიერებაა, უკეთ ვუმკლავდებით სტრესს და უფრო მშვიდები ვართ.

2. გადაწყვეტილების მიღებისას თავდაჯერებულობა და კარგი მახსოვრობა


კომპიუტერული „ექშენ-თამაშების“ თამაში, არა მხოლოდ რუხ ნივთიერებას ზრდის, არამედ ტვინის ცენტრალური წილის მუშაობას აუმჯობესებს, წერენ მეცნიერები.

ტვინის ცენტრალური წილის გარეშე კი ანალიზსა და გადაწყვეტილებების ადეკვატურად მიღებას ვერ შევძლებდით.

ბევრი სამაგიდო თამაში, ასევე ზემოქმედებს ჰიპოკამპსა და ტვინის პრეფრონტალურ ქერქზე, რომლებიც ისეთ კოგნიტურ ფუნქციებს ავითარებენ, როგორიცაა - ინფორმაციის დამახსოვრებისა და შენახვის, გადაწყვეტილებების მიღებისა და კონფლიქტების გადაწყვეტის უნარები. 

ჩვენ ორი ჰიპოკამპი გვაქვს. ძირითადად ისინი მეხსიერებაზე, სივრცეში ორიენტაციასა და კოორდინაციაზე არიან პასუხისმგებელნი.

პრეფრონტალური ქერქი პასუხისმგებელია ლოგიკაზე, თვითანალიზზე, დაგეგმვაზე, ყურადღების კონცენტრაციასა და მიზნების დასახვა - მიღწევაზე.

3. ფსიქიკური დაავადებების განვითარების რისკი


როგორც ამერიკელი მეცნიერები ამტკიცებენ, თუ ვიდეოთამაშებს ოჯახთან და მეგობრებთან ერთად ვთამაშობთ, ზოგიერთი ფსიქიკური დაავადების, მათ შორის - შიზოფრენიის, პოსტტრამვული სტრესისა და ალცჰეიმერის დაავადების გაჩენის რისკი მცირდება. 

ამერიკის ფსიქოლოგთა ასოციაციის წევრები კოლეგებთან სოლიდარულები არიან და აღნიშნავენ, რომ კომპიუტერულ თამაშებს დისლექსიის (დისლექსია განისაზღვრება, როგორც დასწავლის უუნარობა) მქონე ბავშვების დახმარება შეუძლია. 

მაგრამ, მიუხედავად აღწერილი პლიუსებისა, ბავშვის ეკრანთან ან სამაგიდო თამაშთან უბრალოდ დასმა არასაკმარისია. ზრდასრულმა ბავშვების თამაშის დროს მიღებული გადაწყვეტილებების განმარტება უნდა სთხოვონ და მათთან შესაძლო სვლები განიხილონ. საკუთარი გადაწყვეტილებების ანალიზი კომპიუტერულ და სამაგიდო თამაშებს საზრიანობისა და ლოგიკის განვითარების მძლავრ ინსტრუმენტად აქცევს. 

4. ბალანსი ვიდეოთამაშებსა და სამაგიდო თამაშებს შორის ძალიან მნიშვნელოვანია


პლუსების მიუხედავად, მშობლის მთავარი ამოცანაა - იპოვოს ბალანსი არა მხოლოდ დასვენებასა და სწავლას შორის, არამედ თამაშის სხვადასხვა ტიპებს შორისაც. ასე რომ, სანამ ბავშვს ხელში ჯოისტიკს მისცემთ ან კლავიატურასთან დასვამთ, წესები დააწესეთ - თუ რამდენ დროს დაუთმობს ბავშვი თამაშს და ასევე რომელი თამაშია ნებადართული მისთვის. და რაც მთავარია, მასთან ერთად ითამაშეთ.


კომენტარები


ეტალონი
გამარჯვებულის ტიტულისთვის ერთმანეთს ქობულეთის 39 სკოლის გუნდი ეჯიბრებოდა
ღონისძიების შედეგად 2024 წლის „ქობულეთის ეტალონი გუნდი“ გამოვლინდება
გამარჯვებულის ტიტულისთვის ერთმანეთს მუნიციპალიტეტის 19 გუნდი ეჯიბრებოდა
ჩოხატაურში „გუნდური ეტალონი“ მიმდინარეობს
16 აპრილს „ეტალონის“ გუნდური ჩემპიონატს ხონმა უმასპინძლა
სიახლეები
ნუნუ ჩაკვეტაძე: „არ ვეთანხმები, ქიმიკოსმა საათების გამო ქიმიაც ასწავლოს და ბიოლოგიაც - მე ამის უფლება ვერ მივეცი საკუთარ თავს“
ზგემ-ის 17 პრინციპი ცნობილია - საბოლოო დოკუმენტი მზადაა
ღონისძიების შედეგად 2024 წლის „ქობულეთის ეტალონი გუნდი“ გამოვლინდება
პიროვნება
ნუნუ ჩაკვეტაძე: „არ ვეთანხმები, ქიმიკოსმა საათების გამო ქიმიაც ასწავლოს და ბიოლოგიაც - მე ამის უფლება ვერ მივეცი საკუთარ თავს“
სკოლები
ნუნუ ჩაკვეტაძე: „არ ვეთანხმები, ქიმიკოსმა საათების გამო ქიმიაც ასწავლოს და ბიოლოგიაც - მე ამის უფლება ვერ მივეცი საკუთარ თავს“
მოსწავლეები მუზეუმიდან ახალი ცოდნითა და დაუვიწყარი შთაბეჭდილებებით დატვირთულნი დაბრუნდნენ
საინტერესო აქტივობებს ორგანიზება გაუწიეს მე და საზოგადოებისა და ხელოვნების ბილინგვური სწავლების სპეციალისტებმა  - ასია ანტონიანმა და დალი ყავრელიშვილმა
მოსწავლეებისთვის აქტივობები მეტად საინტერესო აღმოჩნდა და გამოთქვეს მზაობა, რომ გარემოზე ყოველთვის იზრუნებენ
სკოლა ულოცავს მას ამ გამარჯვებას და კიდევ ბევრ წარმატებას უსურვებს
 
საინტერესო
გამარჯვებულის ტიტულისთვის ერთმანეთს ქობულეთის 39 სკოლის გუნდი ეჯიბრებოდა
როგორ უნდა გამოიყენოთ ნოველები სასწავლო პროცესში, როგორც სწავლების სტრატეგია?
გამარჯვებულის ტიტულისთვის ერთმანეთს მუნიციპალიტეტის 19 გუნდი ეჯიბრებოდა
16 აპრილს „ეტალონის“ გუნდური ჩემპიონატს ხონმა უმასპინძლა
„ეტალონის“ გუნდური ჩემპიონატის გაზაფხულის სეზონი ამჯერად ხონში გრძელდება
სიახლეები
საზოგადოება