სიახლეები
რჩევები

როგორ შევარჩიოთ მოსწავლისთვის წრეები სწორად და როგორ მიხვდეს მშობელი, რომ ბავშვი გადატვირთულია? - რჩევები ფსიქოლოგისგან
06-10-2019
-
+


სკოლასთან ერთად, მოსწავლის განვითარებასა და ჩამოყალიბებაში დიდ როლს თამაშობს სხვადასხვა წრეები. გარდა ამისა, აქტივობები ბავშვს ხასიათის ფორმირებაშიც ეხმარება. სასურველ წრეს ზოგჯერ მშობელი საკუთარი სურვილით არჩევს, ზოგჯერ კი თავად ბავშვი ირჩევს. 

მოსწავლისთვის საგანმანათლებლო წრესა თუ სპორტულ აქტივობაზე სიარული სასარგებლოა. თუმცა სანამ ბავშვის მომავალ კარიერას ჩვენით დავგეგმავთ, საჭიროა მისი სურვილის გათვალისწინება და ზედმეტი გადატვირთვისგან თავის არიდება. 

რა კრიტერიუმებით უნდა შეარჩიოთ შვილისთვის განმავითარებელი წრე თუ სპორტული აქტივობა და როგორ უნდა დაიცვათ ზღვარი ბავშვის გადატვირთვასა და განტვირთვას შორის? - ამ და სხვა საინტერესო საკითხებზე etaloni.ge ფსიქოლოგ ლელა მურუსიძეს ესაუბრა. 

- ქალბატონო ლელა, რა პრინციპით უნდა შევარჩიოთ მოზარდებისთვის საგანმანათლებლო წრე?

- მოზარდის წრეზე შეყვანამდე, მშობელმა კარგად უნდა გააცნობიეროს მოტივი, რისთვისაც შვილი ამა თუ იმ წრეზე  შეყავს, რამდენად ემსახურება კონკრეტულ წრეზე სიარული ბავშვის ფიზიკურ, ემოციურ, კოგნიტურ განვითარებას. 

ხშირად გაიგონებთ მშობლებისგან შემდეგ ფრაზებს: მე მინდა, ჩემი შვილი კარგი სპორტსმენი - ჩოგბურთელი, ფეხბურთელი, რაგბისტი, მუსიკოსი, მათემატიკოსი  გამოვიდეს. კარგია, როდესაც მშობელი შვილის ფიზიკურ, ინტელექტუალურ, შემოქმედებით განვითარებაზე ზრუნავს, მაგრამ კარიერის ნაადრევად დაგეგმვა, ბავშვის გადაღლა, სხვისი ინტერესების მოზარდზე მოხვევა შემდეგი მოტივებით მართებულად არ მიმაჩნია:

  •  მშობლის, როგორც ფეხბურთელის ან რომელიმე პროფესიის კარიერა ვერ შედგა და სურს, თავისი ოცნება შვილის მეშვეობით შეისრულოს;
  •  ესა თუ ის პროფესია კარგი შემოსავლის მომტანია და მომავალი უზრუნველყოფილი ექნება;
  • თვითონ ან მის უფროს შვილს მათემატიკა, ცეკვა, ხატვა კარგად გამოსდის და უმცროსმაც აუცილებლად ამ წრეზე უნდა იაროს.
ბავშვის  დატვირთვა წრეებით, საგნებით, ბავშვის ასაკის, განვითარების თავისებურებების, ინტერესისა და მიდრეკილების გათვალისწინებით მინიმუმამდე უნდა შემცირდეს.

მე როგორც ფსიქოლოგს, მიმაჩნია, რომ ჰოვარდ გარდნერის მრავალმხრივი ინტელექტის თეორია კარგი საყრდენი და ორიენტირი შეიძლება აღმოჩნდეს ბავშვისთვის იმ ინტელექტის განსავითარებლად, რომელიც მას აღმოაჩნდება. ეს არის ლინგვისტური (წერა, კითხვა, სიტყვების მარაგი, სიტყვებით თამაში და ა.შ ), ლოგიკურ-მათემატიკური (რიცხვებით მანიპულირება, ლოგიკური თავსატეხების ამოხსნა, ექსპერიმენტირება), სივრცით-ვიზუალური (ხატვა, პროექტირება, სივრცეში ორიენტირება, ნახატებიანი წიგნებით, რუკებით დაინტერესება), სხეულებრივ-კინესთეტიკური ( საგნების შეხებით აღქმა, სპორტი, ცეკვა, ჟესტიკულაცია), მუსიკალური ( რიტმის, მელოდიის კარგი შეგრძნება, ბავშვები ხშირად ღიღინებენ, აქვთ მელოდიას ზუსტად გამოხატვის უნარი და ა.შ.), ნატურალისტური (ბუნებით დაინტერესება, ცხოველთა და მცენარეთა სახეობების ამოცნობის უნარი და ა.შ).

- როგორ უნდა დაიცვან ზღვარი მშობლებმა ბავშვის დატვირთვასა და გადაღლას შორის?

- ვფიქრობ, ეს საკმაოდ სათუთი საკითხია. ამიტომ, ბავშვის დატვირთვასა და გადაღლას შორის ზღვარი თითოეულმა მშობელმა კონკრეტულ შემთხვევაში კონკრეტულ მოზარდთან უნდა დაიცვას. წრის შერჩევისას კი საყრდენად  ბავშვის განვითარება და გახალისება უნდა დაისახოს. ექიმებთან და ფსიქოლოგებთან ხშირად ხვდებიან ბავშვები, რომლებიც ზედმეტი გადატვირთვის შედეგად ხანგრძლივ სტრესულ სიტუაციაში აღმოჩნდნენ. მშობლებმა კი შვილის გადაღლა დროულად ვერ შეამჩნიეს. ასეთი ბავშვები გაღიზიანებულები არიან, ძილის, კვების რეჟიმი დარღვეული აქვთ, ემოციური გამოვლინებები და სომატური  სიმპტომები აღენიშნებათ, თავი, ხელი და სხვა ორგანოები სტკივათ. ტიკები, ბრაზის, შფოთის, პანიკური შეტევები აქვთ. ეს ჩამონათვალი ძალიან ვრცელი და მრავალფეროვანია, რომელიც შემდგომ მულტიდისციპლინარულ მიდგომასა და ჩარევას საჭიროებს ( პედიატრი, ნევროლოგი, ფსიქიატრი, ფსიქოლოგი და ა.შ.).

ზოგიერთი მშობელი ფიქრობს, რომ მან შვილში ინვესტიცია ჩადო და ვერ გამოიყვანს მას ამა თუ იმ წრიდან მხოლოდ იმიტომ, რომ ბავშვს ასე სურს, მაგრამ იმაზეც ხომ უნდა იფიქროს, რომ შვილს ბავშვობას ართმევს, მას აღარ რჩება თანატოლებთან თამაშის, ბუნების წიაღში სეირნობის, სხვა ადამიანებთან ურთიერთობით სიამოვნების განცდის საშუალება, ბავშვი  დროს უმეტეს ნაწილს დაგვიანების შიშში, ტრანსპორტში, საგზაო საცობებში ატარებს, სახლში გვიან მისული კი შუაღამემდე გაკვეთილებს ამზადებს. შედეგად, მშობლისა და მასწავლებლის საყვედურს იღებს, მეორე დღეს კი იგივე მეორდება.  

ბავშვები, რომლებიც ზედმეტად დატვირთულები არიან სხვადასხვა აქტივობებით, დროის უქონლობის გამო თანატოლებთან სრულფასოვან კომუნიკაციას ვეღარ ამყარებენ, რეალურ ადამიანებთან ურთიერთობას კი კომპიუტერთან ყოფნას არჩევენ.

საუბრის დასასრულს, მინდა თითოეულ მშობელს ვურჩიო:

დღეში ნახევარი საათი გაატარეთ თქვენს შვილებთან ყოველგვარი აჩქარებისა და შეგონებების გარეშე, უშუალო გარემოში ისიამოვნეთ მათთან ურთიერთობით. ამ შემთხვევაში ვფიქრობ, გაიგონებთ და დაინახავთ იმ მინიშნებებს, რომლებიც თქვენს შვილებთან ურთიერთობაში მრავალ სირთულეს აგაცილებთ თავიდან.

კომენტარები


ეტალონი

მათემატიკის ოლიმპიადა დაიწყო - „ეტალონის“ საგნობრივი ჩემპიონატი გრძელდება

2-3 ივნისი ლოგიკური აზროვნებისა და ზოგადი განათლების ოლიმპიადის დღეებია - „ეტალონის“ საგაზაფხულო ჩემპიონატი გრძელდება

„დიდი მადლობა „ეტალონს“ ამ ახალი და ძალიან საინტერესო პროექტისთვის“

„ეტალონის“ საგაზაფხულო ჩემპიონატი დაიწყო - ოლიმპიადები სამ საგანში იმართება

ონლაინ ჩემპიონატში II-XI კლასების მოსწავლეებს შეეძლებათ მონაწილეობა

სიახლეები

მიქანაძეს სკოლაში მასწავლებლად მუშაობის 4 წლიანი გამოცდილება აქვს

ავტობუსით მგზავრობა ფასიანი იქნება

საგამოცდო ცენტრებთან მიმავალი ავტობუსების მარშრუტები - ეროვნულები 3 ივლისს იწყება

რომელი უნივერსიტეტების საგანმანათლებლო პროგრამების აკრედიტაცია განიხილება 1-ელ ივლისს - სია 

მასწავლებელთა სტატუსების ამაღლება 2026 წლამდე შეჩერებულია - მთავრობის დადგენილება გამოქვეყნდა

პიროვნება

„ნუთუ, ჩვენ ფრენა შეგვეძლება?” - ახალაბასთუმნის საჯარო სკოლის პედაგოგი ანა ჩხეტია მოსწავლის მიერ დასმულ სახალისო კითხვებს იხსენებს

„მოსწავლეების მეხსიერებაში, ყველაზე დიდხანს  შემოქმედებითი გაკვეთილი რჩება“ - დიდი ჭყონის N1 საჯარო სკოლის მასწავლებელი ნატო ნანავა

„მოსწავლის მეხსიერებაში, უფრო დიდხანს რჩება ის გაკვეთილები, რომელიც მისთვის საინტერესო და შთამბეჭდავია“

„მხიარული მომენტია როცა ყველა ცდილობს ჩანთებიდან თავიანთი „ძვირფასი ნივთების“ მაგიდაზე დალაგებას“

სკოლები

მოსწავლეთა კულტურულ და შემოქმედებით განვითარებას ემსახრება სკოლაში მოქმედი კლუბი „შთაგონება“

მეშვიდე და მერვე კლასის მოსწავლეები ჩაერთნენ საინტერესო და შემოქმედებით აქტივობაში

კონფერენციზე პედაგოგები საინტერესო მოხსენებებით წარდგნენ

საინტერესო

თუ ძებნას ივლისში ან აგვისტოს პირველ ნახევარში დაიწყებთ, არჩევანი უფრო ფართო იქნება

პროგრამა მომავალი პირველკლასელებისთვის გათვლილია ივლისისა და აგვისტოს თვეებზე და მორგებულია იმგვარად, რომ საზაფხულო დასვენების გეგმების ცვლილების გარეშე, ოჯახის წევრების ჩართულობით, შეძლოს

ჯოზეფი იცნობს ბერძნულ ანბანს და ამჟამად, სწავლობს მორზეს კოდს და პერიოდულ სისტემას

სიახლეები
საზოგადოება