სიახლეები
სიახლეები, საინტერესო

რა თვისებები აქვთ ექსპერტ მასწავლებლებს - კვლევა 
24-08-2024
-
+


რა აერთიანებთ მასწავლებლებს, რომლებიც საკუთარ დარგში ექსპერტებად ითვლებიან? შესაძლებელია თუ არა იმ პროფესიული თვისებების, პიროვნული მახასიათებლების, ცოდნისა და უნარების იდენტიფიცირება, რაც მათ უმეტესობას აქვს?

აღნიშნულ თემას დიდი ბრიტანეთის უორვიკის უნივერსიტეტის გამოყენებითი ლინგვისტიკის კათედრის დოცენტმა ჯეისონ ანდერსონმა და მისმა კოლეგამ იზმირის ეკონომიკური უნივერსიტეტიდან (თურქეთი) გიულდენ ტანერმა მეტაკვლევა მიუძღვნეს. 

როგორ მიმდინარეობდა კვლევა?

მეცნიერებმა გადაწყვიტეს შეედარებინათ ემპირიული კვლევების შედეგები, რომლებშიც შესწავლილი იყო ექსპერტი მასწავლებლების გამორჩეული თვისებები - ცოდნა, შემეცნებითი შესაძლებლობები და რწმენა-წარმოდგენები, პიროვნული მახასიათებლები და პრაქტიკა, რომელსაც სწავლებისას მიმართავდნენ. 

ანდერსენმა და ტანერმა ექსპერტი მასწავლებლის პორტრეტის დასახატად, დასაწყისისთვის, შეაგროვეს ყველა სამეცნიერო ნაშრომი, რომლებშიც საუბარი იყო ექსპერტ მასწავლებლებზე, იმის მიუხედავად, თუ რა კრიტერიუმები გამოიყენეს კვლევისას ავტორებმა.

შემდეგ მკვლევარებმა ჩაატარეს გადარჩევის რამდენიმე ეტაპი (მაგალითად, მათ გაცხრილეს ის ნაშრომები, რომლებშიც გამოიკვლიეს ხუთ წელზე ნაკლები გამოცდილების მქონე მასწავლებლები, ასევე მასწავლებლები, რომლებიც ასწავლიან მოზრდილებს) და შედეგად შეჩერდნენ 106 ნაშრომზე. სულ აღნიშნულ კვლევებში მონაწილეობდა 1124 ადამიანი - დაწყებითი სკოლების და სხვადასხვა საგნის მასწავლებლები მსოფლიოს 17 ქვეყნიდან.

შემდეგ კი, ექსპერტი მასწავლებლის კონკრეტული მახასიათებლების გასარკვევად, ანდერსონმა და ტანერმა გააანალიზეს ამ სამეცნიერო ნაშრომების შედეგები.

მეცნიერებმა კვლევის მონაწილეთა მახასიათებლები ექვს ჯგუფად დაანაწილეს. 

ცოდნა 

შედეგები საკმაოდ მოსალოდნელი აღმოჩნდა. ექსპერტი მასწავლებლები კარგად ფლობენ პედაგოგიურ თეორიას, იციან როგორ შეიმეცნებენ ბავშვები და მოზარდები, როგორც ზოგადად, ასევე კონკრეტულ მოსწავლესთან მიმართებაში. ისინი ღრმად არიან ჩახედულნი თავიანთ საგნობრივ სფეროში, მაგრამ ასევე აქვთ კომპლექსური ცოდნა სხვადასხვა თემაზე და სამეცნიერო სფეროებში. 

კოგნიტური უნარები 

ექსპერტი მასწავლებელი ყურადღებიანია ყველაფრის მიმართ რაც კლასში ხდება - როგორ იქცევიან მოსწავლეები, როგორია მათი პროგრესი, სჭირდება თუ არა რომელიმეს მხარდაჭერა. ხშირად, მათ შეუძლიათ შესაძლო სირთულეების პროგნოზირება და მათი აღკვეთა. გარდა ამისა, ისინი ფლობენ კოგნიტურ სტრატეგიებს და მეთოდებს, რაც ეხმარებათ სასწავლო პროცესის მართვაში, წარმოქმნილ პრობლემებზე რეაგირებასა და აწონილი გადაწყვეტილებების მიღებაში არასტანდარტულ სიტუაციებშიც კი. 

რწმენა 

ექსპერტ პედაგოგებს სჯერათ, რომ მოსწავლეებთან კარგი დამოკიდებულება - წარმატების გარანტია. ისინი თითოეულ ბავშვს აღიქვამენ პიროვნებად, რომელსაც საკუთარი ინტერესები, მოთხოვნები და უნიკალური გამოცდილება აქვს. ასეთი მასწავლებლებისთვის დამახასიათებელია მოსწავლეების მიმართ პასუხისმგებლობის გრძნობა - ისინი აცნობიერებენ საკუთარ მნიშვნელოვან როლს მათი აღზრდისა და განვითარების საქმეში. 

რაც საინტერესოა, ბევრი ასეთი პედაგოგის შეხედულება ჯდება კონსტრუქტივიზმის კონცეფციაში, რომლის თანახმადაც მნიშვნელოვანია მოსწავლისთვის არა უბრალოდ ინფორმაციის გადაცემა, არამედ შესაძლებლობის მიცემა თავად, დამოუკიდებლად, დააშენოს ცოდნა. ასევე ექსპერტ მასწავლებლებს აერთიანებთ მოსწავლეთა შედეგებისადმი მაღალი მოთხოვნები და მყარი რწმენა, რომ მათ შეუძლიათ ამის მიღწევა. 

პიროვნული თვისებები

პიროვნულ მახასიათებლებს შორის განსაკუთრებით აღსანიშნავია სამი - პროფესიის სიყვარული, თავდაჯერებულობა საკუთარ თავსა და შესაძლებლობებში და ასევე გულწრფელი ზრუნვა მოსწავლეებზე. ასეთ მასწავლებლებს არც თუ იშვიათად ახასიათებთ პროფესიული ამბიციები და მაღალი მოტივაცია, შეუპოვრობა და საკუთარი ქცევისა და ფსიქოემოციური მდგომარეობის მართვის უნარი.

უნივერსალური კომპეტენციები 

რეფლექსია და სწრაფვა მუდმივი განვითარებისკენ - ეს თვისებები ახასიათებთ ექსპერტ მასწავლებელთა უმეტესობას. ასევე ისინი დიდ დროს უთმობენ სხვადასხვა ფორმატის თანამშრომლობას - ეხმარებიან კოლეგებს, აქტიურად აზიარებენ იდეებს და გამოცდილებას. ისინი არიან შრომისმოყვარენი და საკუთარი საქმის ერთგულნი. 

პედაგოგიური პრაქტიკა 

ექსპერტი მასწავლებლები ყურადღებით უდგებიან გაკვეთილების დაგეგმვას, სასწავლო მასალებისა და სხვადასხვა აქტივობის სტრუქტურასა და ურთიერთკავშირს. ამასთან, არიან მოქნილნი და აუცილებლობის შემთხვევაში, მზად არიან კორექტივები შეიტანონ. არც თუ იშვიათად სახელმძღვანელოებს ადაპტირებას უკეთებენ და საკუთარი შენიშვნებით ამდიდრებენ.

ექსპერტი მასწავლებელი მნიშვნელოვან ამოცანას ხედავს, იმაში რომ სასწავლო პროცესში ჩართოს და დააინეტრესოს მოსწავლეები, ამისთვის კი არასტანდარტულ მეთოდებსა და იუმორს მიმართავს. 

ასეთი მასწავლებლები ყურადღებას აქცევენ მოქნილი (Soft Skills) და მეტაკოგნიტური უნარების განვითარებას. ისინი ასევე ხშირად იყენებენ ევრისტიკულ (ნაწილობრივი ძიების) მეთოდებს და პრობლემაზე დაფუძნებულ სწავლებას. 


კომენტარები


ეტალონი

შემოდგომის სეზონზე 4 საგანში ჩატარდა და მასში II-XII კლასის მოსწავლეებმა მიიღეს მონაწილეობა მთელი საქართვლოდან

„ეტალონის“ შემოდგომის სეზონის საგნობრივი ჩემპიონატი მათემატიკის ოლიმპიადით დასრულდა

„ეტალონის“ საგნობრივი ჩემპიონატი მათემატიკის ოლიმპიადით სრულდება

სიახლეები

ხელფასები 214 ლარით გაიზარდა - ინფორმაციას საქსტატი ავრცელებს

პედაგოგების საყურადღებოდ - გაკვეთილის ეფექტურ დაგეგმვასთან დაკავშირებით მასწავლებლის სახლი სემინარს ჩაატარებს

აუცილებელია თუ არა ბარბარობას ლობიანის გამოცხობა, არის თუ არა ნამდვილი ბედობა და როგორ აღნიშნავდნენ დღესასწაულს საქართველოს სხვადასხვა კუთხეში

სუს-ის სასწავლო ცენტრს სამაგისტრო პროგრამა ექნება, შსს-ს აკადემიას - საბაკალავრო - ცვლილებებზე შს მინისტრის მოადგილე საუბრობს

წვიმა, თოვლი და ყინვა...  18 დეკემბრის ჩათვლით ამინდის პროგნოზი ცნობილია

პიროვნება

etaloni.ge-ს ბლიც-კითხვებს მუხროვანის საჯარო სკოლის დირექტორი სვეტლანა სუხორუკოვა პასუხობს

etaloni.ge-ს ბლიც-კითხვებს სიღნაღის მუნიციპალიტეტის სოფელ საქობოს საჯარო სკოლის დირექტორი დოდო ბეგიაშვილი პასუხობს

სკოლები

ღონისძიება მეტად საინტერესოდ, მოსწავლეთა მაღალი ჩართულობით წარიმართა

ეკოკომიტეტის მდივანმა დამსწრე საზოგადოებას წარუდგინა დეტალური პრეზენტაცია ნიადაგის მნიშვნელობაზე და მის გავლენაზე ჯანსაღი გარემოსა და პროდუქციის წარმოებაში

საინტერესო

შემოდგომის სეზონზე 4 საგანში ჩატარდა და მასში II-XII კლასის მოსწავლეებმა მიიღეს მონაწილეობა მთელი საქართვლოდან

გავრცელებული შეხედულებით ცაციაობა დაკავშრებულია არასტანდარტულ აზროვნებასთან - თქვენც ასე ფიქრობთ?

სიახლეები
საზოგადოება