მთავარი | სიახლეები | სკოლები | სამასწავლებლო | უნივერსიტეტები | სკოლამდელები - skolamdelebi.ge | მსოფლიო | სხვა სიახლეები |
არაფორმალური განათლების სარგებელი
თანამედროვე მსოფლიოში საზოგადოება დიდი გამოწვევების წინაშე დგას. ფეხი უნდა აუწყოს გამოწვევებს, რათა კომფორტულად იგრძნოს თავი მოცემულ სიტუაციაში. ბავშვის გლობალურ მოქალაქედ ჩამოყალიბებას მრავალმხრივი უნარების განვითარება სჭირდება. სხვადასხვა კვლევებმა აჩვენა, რომ ფორმალური განათლების პარალელურად განათლების დიდი წილი არაფორმალურ სწავლებაზე მოდის.
არაფორმალური განათლება არის ინდივიდუალური და სოციალური განათლების ნებისმიერი დაგეგმილი პროგრამა, რომელიც არ არის ოფიციალური სასწავლო პროგრამების ნაწილი და რომელიც მიზნად ისახავს ცოდნის, უნარ-ჩვევებისა და კომპეტენციების გაუმჯობესებას. განათლების ამგვარი ფორმა არ არის ფოკუსირებული სახელმძღვანელოებსა და შეფასებებზე, იგი ორიენტირებულია კონკრეტულ მოთხოვნებსა და პრაქტიკულ პროცესზე.
წინასწარ გაწერილი გეგმისაგან განსხვავებით არაფორმალური განათლება მთლიანად ბავშვის ინტერესებსა და შინაგან მიდრეკილებებზეა დაფუძნებული.
სკოლის, მასწავლებლებისა და საზოგადოების მთავარი ამოცანაა გავაღვიძოთ და გავააქტიუროთ მიძინებული შესაძლებლობები. ამისათვის საჭიროა სკოლაში შეიქმნას სივრცე სადაც მოსწავლეები თავისი უნარების რეალიზებას შეძლებენ.
ცოდნის შეძენა ადამიანში დაბადებიდან იწყება და მთელი ცხოვრება გრძელდება. ესაა გამოცდილება, რომელსაც სოციუმი უყალიბებს. ამიტომ სასკოლო გარემოში ჩვენი მოსწავლეებისათვის უნდა შევქმნათ სივრცე არაფორმალური განათლებისათვის.
ევროსბჭოს დოკუმენტებით განისაზღვრა არაფორმალური სწავლების მახასიათებლები:
სკოლას შეუძლია მოსწავლეს შესთავაზოს არაფორმალური განვითარებისათვის მრავალფეროვანი სერვისები, როგორიცაა - კლუბური მუშაობა, საგნობრივი წრეები, კომფერენციები, ექსკურსიები და სხვ. აქ შეძლებენ განახორციელონ კვლევები, სოციალური თუ თემატური პროექტები, შექმნან მრავალფეროვანი რესურსები, ჩაერთვნენ და დაგეგმონ ღონისძიებები და სხვა. მუშაობის პროცესი წარიმართება ნებაყოფლობით, წამახალისებელი, მამოტივირებელი, სახალისო და საინტერესო აქტივობებით.
არაფორმალური სწავლება ააქტიურებს კვლევა-ძიების, კრიტიკული აზროვნების, ლოგიკური და არგუმენტირებული მსჯელობის უნარებს. ბავშვებს უვითარდებათ შემოქმედებითი უნარ-ჩვევები, თანამედროვე მოთხოვნების შესაბამისი კომპეტენციები. ფეხს უწყობენ ცხოვრებას, როგორც ჩვეულ ასევე ექსტრემალურ ვითარებაში. შეძლებენ მუშაობას, როგორც პირისპირ ასევე დისტანციურ რეჟიმში.
მინდა თქვენი ყურადღება ამჯერად კლუბურ მუშაობაზე შევაჩერო.
2021 წლიდან ჩემს სკოლაში გაიხსნა დებატების კლუბი და ჩვენ გავხდით გრანდიოზული პროექტის მონაწილე. პროექტი - ,,სკოლები, როგორც სოციალური მოდელი-გაუმჯობებებული წვდომა ყველა სკოლის მოსწავლისა და ახალგაზრდისთვის ინკლუზიურ და ხარისხიან განათლებაზე“ საქართველოს დებატებისა და განათლების ინსტიტუტმა UNICEF Georgia-ს დანორვეგიის მთავრობის მხარდაჭერით, განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროსთან თანამშრომლობითა დასაქართველოს პარლამენტის ინიციატივით განახორციელა.
2022 წლის შემოდგომიდან ჩავერთეთ პროექტში - „დებატები უკეთესი განათლებისთვის“, რომელიც ასევე ხორციელდება საქართველოს დებატებისა და განათლების ინსტიტუტის მიერ, გუდავაძე-პატარკაციშვილის ფონდის მხარდაჭერით და საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროსთან თანამშრომლობით. პროექტის მიზანია მოსწავლე- ახალგაზრდობის განათლება და მრავალმხრივი უნარების განვითარება, რომელიც მათ ცხოვრების ყველა ეტაპზე გამოადგებათ.
რა მისცა კლუბში მუშაობამ ჩემს მოსწავლეებს?
დაეუფლნენ კარლ პოპერის ღირებულებითი ფორმატის დებატების ხელოვნებას, გახდნენ თავდაჯერებულნი, ისწავლეს დროის მართვა, ჩამოუყალიბდათ კრიტიკული აზროვნების, არგუმენტირებული მსჯელობისა და ლოგიკური აზროვნების უნარები, გახდნენ კომუნიკაბელურები, ისწავლეს გუნდური მუშაობა, ურთიერთპატივისცემა სიტყვით გამოსვლის დროს. განუვითარდათ ინფორმაციის მოძიების, დახარისხებისა და პრეზენტირების უნარი. მათთვის კლუბში მუშაობა სახალისო და საინტერესოა.
იმედი მაქვს უახლოეს მომავალში გაიზრდება ინტერესი და მოთხოვნა სკოლებში არაფორმალური განათლების მიმართულებით. ექნებათ სახელმწიფო მხარდაჭერა და ჩართულობა ამ მიმართულებით.
იხილეთ ფოტო:
მათემატიკის ოლიმპიადა დაიწყო - „ეტალონის“ საგნობრივი ჩემპიონატი გრძელდება
2-3 ივნისი ლოგიკური აზროვნებისა და ზოგადი განათლების ოლიმპიადის დღეებია - „ეტალონის“ საგაზაფხულო ჩემპიონატი გრძელდება
„სასწავლო წლის ბოლოს ისევ და ისევ მოსწავლეები იცინიან“
„ნუთუ, ჩვენ ფრენა შეგვეძლება?” - ახალაბასთუმნის საჯარო სკოლის პედაგოგი ანა ჩხეტია მოსწავლის მიერ დასმულ სახალისო კითხვებს იხსენებს
„მოსწავლის მეხსიერებაში, უფრო დიდხანს რჩება ის გაკვეთილები, რომელიც მისთვის საინტერესო და შთამბეჭდავია“
ევროპის ქვეყნების უმეტესობაში მშობლიურ ენაზე სწავლა უფასოა